Hádali se Anděl s Ďáblem
"Do podtitulu hry Malované na skle jsem napsal, že je to "zpěvohra". Snažil jsem se nahradit domácím termínem označení "muzikál". Není to prostě muzikál, přestože jsem text psal s vědomím , že jeho podstatná část bude zpívaná. Zpívané partie jsou však v celé skladbě hry situovány jinak, než jak tomu bývá u muzikálu" tolik Ernest Bryll roku 1970 ke své zpěvohře o třech dějstvích.
Divadlo Na Fidlovačce otevřelo ve čtvrtek 7. září novou sezónu.
Malované na skle bylo diváky přijato s velkým nadšením. Závěrečnou děkovačku doprávazeli při první repríze 8.9. tři přídavky závěrečné skladby. Diváci si vytleskali celkem dvanáct opon. Můžeme říci Na Fidlovačce neumírá nejen profese oponáře, ale zároveň neutichá ani radost a nadšení z hraní.
Nastudovaná inscenace zachovává formu měšťanského divadla. Jednoduché dějové schéma Zrození, Milování a Umírání je doprovázeno konfliktem mezi Andělem, Ďáblem a Smrtí. Smrt (Tereza Bebarová) představuje spravedlnost a zároveň sudího mezi Andělem (Y. Blanararovičová) a Ďáblem (M. Kubec), kteří jsou v neustálé při.
Vedle nestojí ani skupinová práce souboru. Sborové zpěvy a aranže jsou působivé a hlavně sladěné. Přehlednost udržuje schematičnost postav - nešikovní až přehnaně parodovaní četníci, ostří zbojníci a k tomu karikatura císaře pána. Toto celkovému pojetí hry neubližuje.
Choreografie a hudební nastudování představuje vedle již zmíněného sborového souladu jednu z největších priorit celého nastudování. Choreograf Martin Pacek a Eva Velínská připravili nejen taneční prvky vycházející z folklóru, ale například tvrdost a neotesanost zbojníků vyjádřili pomocí tance s prvky break dance (Zbojníci obstáli a sklidili zasloužilý potlesk).
Postava Janíka nijak nevybočuje a byť by se na první pohled zdálo, že bude hlavním hrdinou, není tomu tak. Janík je prostě jeden z vesničanů, který pouze vede partu zbojníků. V Deákovském pojetí není dost jasná jeho úloha chlapa. Oproti němu jeho milá je spíše v dominantním postavení.
Co naopak nesedlo? Především laciné vulgárně erotické hrátky Zbojníka Františka s horou. Byť celá etuda je choreograficky nápaditá. Slovní masochistické hrátky četníků se zbojníkem Janíkem rovněž nejsou přínosem, zní ploše.
Malované na skle v celkovém pojetí přináší radost a pohodu. Poetické texty šansoniéra Jaromíra Nohavici pohladí na duši, zvláště v podání vynikajících interpretů Maria Kubce, Yvetty Blanarovičové, Pavla Nečase, Adély Gondíkové, Habuše Bora a dalších. Kdo vyhrál hádku? Anděl nebo Ďábel? Především divák, pokud navštíví toto představení.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film na motivy povídek Oty Pavla
Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek