zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hádali se Anděl s Ďáblem

Mario Kubec (Ďábel) a Yvetta Blanarovičová (Anděl) (Foto P. Našic)

  

"Do podtitulu hry Malované na skle jsem napsal, že je to "zpěvohra". Snažil jsem se nahradit domácím termínem označení "muzikál". Není to prostě muzikál, přestože jsem text psal s vědomím , že jeho podstatná část bude zpívaná. Zpívané partie jsou však v celé skladbě hry situovány jinak, než jak tomu bývá u muzikálu" tolik Ernest Bryll roku 1970 ke své zpěvohře o třech dějstvích.
Divadlo Na Fidlovačce otevřelo ve čtvrtek 7. září novou sezónu.

Malované na skle bylo diváky přijato s velkým nadšením. Závěrečnou děkovačku doprávazeli při první repríze 8.9. tři přídavky závěrečné skladby. Diváci si vytleskali celkem dvanáct opon. Můžeme říci Na Fidlovačce neumírá nejen profese oponáře, ale zároveň neutichá ani radost a nadšení z hraní.
Nastudovaná inscenace zachovává formu měšťanského divadla. Jednoduché dějové schéma Zrození, Milování a Umírání je doprovázeno konfliktem mezi Andělem, Ďáblem a Smrtí. Smrt (Tereza Bebarová) představuje spravedlnost a zároveň sudího mezi Andělem (Y. Blanararovičová) a Ďáblem (M. Kubec), kteří jsou v neustálé při.
Vedle nestojí ani skupinová práce souboru. Sborové zpěvy a aranže jsou působivé a hlavně sladěné. Přehlednost udržuje schematičnost postav - nešikovní až přehnaně parodovaní četníci, ostří zbojníci a k tomu karikatura císaře pána. Toto celkovému pojetí hry neubližuje.
Choreografie a hudební nastudování představuje vedle již zmíněného sborového souladu jednu z největších priorit celého nastudování. Choreograf Martin Pacek a Eva Velínská připravili nejen taneční prvky vycházející z folklóru, ale například tvrdost a neotesanost zbojníků vyjádřili pomocí tance s prvky break dance (Zbojníci obstáli a sklidili zasloužilý potlesk).
Postava Janíka nijak nevybočuje a byť by se na první pohled zdálo, že bude hlavním hrdinou, není tomu tak. Janík je prostě jeden z vesničanů, který pouze vede partu zbojníků. V Deákovském pojetí není dost jasná jeho úloha chlapa. Oproti němu jeho milá je spíše v dominantním postavení.
Co naopak nesedlo? Především laciné vulgárně erotické hrátky Zbojníka Františka s horou. Byť celá etuda je choreograficky nápaditá. Slovní masochistické hrátky četníků se zbojníkem Janíkem rovněž nejsou přínosem, zní ploše.
Malované na skle v celkovém pojetí přináší radost a pohodu. Poetické texty šansoniéra Jaromíra Nohavici pohladí na duši, zvláště v podání vynikajících interpretů Maria Kubce, Yvetty Blanarovičové, Pavla Nečase, Adély Gondíkové, Habuše Bora a dalších. Kdo vyhrál hádku? Anděl nebo Ďábel? Především divák, pokud navštíví toto představení.

8.10.2000 | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...