zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Smrt Hippodamie; Zdeněk Fibich/Jaroslav Vrchlický

M. Jagelka a H. Maciuchová (Foto archiv ND)

  

Do podzimní Prahy uvádí Národní divadlo třetí část trilogie Vrchlického a Fibichovy Hippodamie - melodrama Smrt Hippodamie. Je pokusem o novodobý ekvivalent antických trilogií, představuje umělecky mimořádně pozoruhodný melodram, který dovedl do důsledků Wagnerovy zásady syntetického dramatického díla.

Antický příběh vypráví o lásce Pelopa, syna Tantala z Agru ke dceři "barbarského" krále Oinomaa Hippodamie. Zároveň nešťastné oddanosti Myrtillia, králova vozataje k Hippodamii. Čas ve kterém děj tragedie začíná je po několika letech nešťastné smrti krále Oinomaa, kdy dospívají dva vlastní synové Hippodamie a Pelopa a třetí, nevlastní bojuje o otcovu přízeň. Dívka Airopa, dcera krále Eurysthea v Mykénách, zástava míru, je důvodem roztržek mezi bratry a podnětem k výpovědi mladičkého, nevlastního syna Hippodamie, Chrysippa o lstivé vraždě krále Oinomaa. Tím urazí svou nevlastní matku, ženu statečného Pelopa a je zavražděn nevlastními bratry. Airopa a Thyestes unikají před hněvem otce, Hippodamie konči život sebevraždou.
Vrchlického zpěvné verše (v úpravě Jana Hančila) doplňuje melodický opus Fibichův, pod taktovkou Bohumila Kulínského. S lehkostí a svěžestí přistupuje do děje i scéna Jána Závarského, podle svých předchůdců (inscenátorů antických děl) koncipoval děj na dvě oddělená schodiště se zadní proměnlivou stěnou. V závěru je rozdělena šikmým řezem, představujíc zábranu mezi světem Hippodamiiny hořkosti a Myrtillovy pomsty. Zajímavě jsou řešeny kostýmy , které se mění do třech různých období, od antiky, středověk až po renesanci. Všechny tyto scénické a kostýmní proměny však probíhají potichu a na pozadí "ukrutného" děje aniž by jej podstatně rušily. Naopak.
Režiséru Josefu Průdkovi, se přesně podařilo nejen v postavách zachytit onen novodobý ekvivalent herectví antických tragedií, nebo-li hercům, počínaje Hippodamií (Hana Maciuchová), Pelopem (Alois Švehlík), Myrtilliem (Bořivoj Navrátil) a nebo Básníkem (Radovan Lukavský). Nelze opomenout mladé herce (Jana Janěková, Ondřej Vaněk, Michal Jagelka, Tomáš Petřík). Na místo zkamenělých monotónních dialogů zbytněli své postavy charakterem. Stejně jako logickým a současnému diváku srozumitelným textem. Nezbývá než zvolat, "dejťtež nám i zbylé kusy trilogie !"
Hrají: Pelops (Alois Švehlík), Hippodamie (Hana Maciuchová), Atreus (Ondřej Vaněk), Thyestes (Michal Jagelka), Chrysippos (Tomáš Petřík), Airopa (Jana Janěková), Myrtillos (Bořivoj Navrátil), Jolos (Miroslav Doležal), Soudce zápasů (Jan Šváb), Pěvec (Radovan Lukavský), Hoch (Filip Tomsa).

15.11.2000 Ondřej Menšík | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek

další články...