Profesor Bernhardi jako sociální problém
Profesor Bernhardi, Vídeňského Burgtheatru, zahájil Pražský divadelní festival německého jazyka 22. října 2000, a přiznejme si - tou nejpoutavější formou, jakou mohl nabídnout.
Vídenské drama je přesným vzorem pro současné divadlo v mezidobí filmových triků a televizních lascivností. Má být tvůrčí, tvárné, uchopitelné, živé a přesto má splňovat nároky zhýčkaného diváka, jaký se denně utváří před televizní obrazovkou. Česká divadla v lecčem ještě bojují, nebo spíše hledají, v horším případě trucují proti tomuto faktu, že divadlo nemusí být notně realistické, psychologické, nebo naopak iluzivní až běda... . Všechny tyto směry se dají sloučit, někde více, někde méně rozvinout a potlačit jejich divadelní prvky, naopak použít nové, které se náhodou podobají filmovým a může tak vzniknout zcela nový, pro Čechy, netradiční divadelní prostor. Mnohé alternativní divadelní počiny, představené na Next Wave tyto "trendy" mají a je jen škoda, že si své místo jinde než na těchto festivalech zatím nenašly.
Profesor Bernhardi je tedy vyspělým vídeňským divadlem, rakouského dramatika Arthura Schnietzlera. Děj nás uvádí do lékařského prostředí, do Berlína před první světovou válkou. Jednoho dne zakáže šéf kliniky, vedoucí oddělení, Prof. Bernhardi knězovo poslední pomazání dívce, která umírá na zhoubnou nemoc. Od této chvíle se příběh proplétá intrikami vážených doktorů na klinice, stejně tak jako na veřejnosti, která je pobouřena chováním Profesora, zvláště pak, dozvídáme-li se, že prof. Bernhardi je žid.
Kauza je téměř u konce, prof. Bernhardi abdikukuje na post vedoucího kliniky a vzápětí je uvězněn. Po měsíci je propuštěn, projednává se celá kauza znovu, nyní se již veřejnost obrací proti knězi a dříve zarytí odpůrci Bernhardiho se stávají jeho přívrženci. Profesor je však bezmocně uzavřen a smýkán mezi těmito lidskými rozhodnutími, která v jednom i druhém případě nestojí pevně na morálních základech. A právě v pochybnosti končí Schnitzlerův výklad o jednom nezdařeném rozhodnutí a o ještě spornějším jeho vyřešení.
Přese všechnu divadelní rétoriku se tak dostáváme k jádru samotného představení Profesora Bernhardiho, které je onou výše zmíněnou syntézou jednotlivých prvků. Na pozadí vzletných scén, evokujících monumentalitu, pádnost a vzdušnost velkorysého poměru se řeší zdánlivě nevyřešitelná otázka definitivního nalezení tolerance mezi židy a němci. V našem případě však musíme ponejprv nalézt a vyslovit vlastní problém, abychom o něm mohli se stejnou lehkostí mluvit. Nabídl snad někdo, do dnešní doby, představení o soužití Čechů a Romů ?
Režie: Achim Benning; Scéna a kostmýmy: Herbert Kapplmüller; Dramaturgie: Konrad Kuhn, Peter Roessler.
Hrají: K.Hackl, R.Meyer, B.Samarovski, R.Kenda, A.Rueprecht, R.Boczolich, D.Siegel, R.Reiner, N. von Tempelhoff, C.Obonya, P.Matić, J.Krisch, N.Ofczarek, E.Augustin, G.Böckmann, J.Lorenz, H.Schweiger, A.Furrer, G.Prochaska, W.Knoche, R.Reinagl, W.Musil.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Al Pacino ve své jediné oscarové roli
Vůně ženy
Poslední pánská jízda ve víru tanga, kvalitního jídla, pití a krásných žen. Al Pacino ve své jedi celý článek