zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Horváthův Nikdo v divadle Reduta

Nikdo

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Bezprostředně za sebou nasadila Činohra Národního divadla Brno na dramaturgický plán dvě hry, které po celá léta nebyly „k mání“. Jedna proto, že si její uvedení nepřál autor (Majitelé klíčů), druhá proto, že se o její existenci nevědělo (Nikdo). Dramaturgie bývají zpravidla v očekávání nových her Martina McDonagha, Tracyho Lettse, Rolanda Schimmelpfenniga, Maria von Mayenburga… Že se však objeví nová hra Ödöna von Horvátha (1901–1938) – svrchovaného Středoevropana, který nešťastnou náhodou zahynul před více než osmdesáti lety během emigrace do USA –, na to jistě nepomyslela žádná. A přesto se stalo právě to.

Roku 2015 byl ve Vídni objeven rukopis Horváthovy rané hry z roku 1924. Jakkoliv (nebo právě protože?) se jedná o dramatikovu juvenilii, obsahuje v zárodku všechna jeho pozdější obsedantní témata. Sledujeme rej jedinečných, a přece tak zaměnitelných (totiž někoho neustále připomínajících) figur v činžovním domě, metafoře světa, jemuž z prvního patra „šéfuje“ chromý majitel a lichvář Lehmann a který lze opustit jen jediným východem. Dějové linky se zdvojují a prostorem hry zní znepokojivý refrén: „Kdo za to může? Nikdo!“ Moderní hra, jejíž narativní postupy jako by odpovídaly fyzikálním teoriím paralelních vesmírů či efektu motýlích křídel. Není-li každý dobrý skutek oceněn a každý špatný potrestán (jak nás učily středověké morality typu Everymana / Jedermanna, k němuž je Horváthův Niemand v jistém smyslu ironickým pandánem), záleží ještě na tom, co konám? A jak se to v takovém světě má s Bohem? Nedeleguji na něho povětšinou své vlastní slabosti a neúspěchy? Horváthovské imperativy jsou často imperativy biblickými: Víra, naděje, láska (jak se ostatně jmenuje jedna z jeho pozdějších her). Nikdo je vedle lásky a víry především hrou o naději – v těchto časech jako když najdeme. O naději, která trvá, dokud můžeme a dokážeme snít. Hru, kterou se neostýcháme řadit mezi „horké novinky“, s naším souborem nazkoušela režisérka Aminata Keita, a to v české premiéře – když ta světová proběhla v září 2016 ve vídeňském Theater in der Josefstadt v režii Dušana D. Pařízka.

Tři otázky pro režisérku Aminatu Keita:

  • Hru Nikdo napsal Ödön von Horváth ve svých třiadvaceti letech, a patří tedy k jeho rané tvorbě. Měl tento fakt nějaký vliv na to, proč jste se rozhodla právě pro tento titul?
    Neměl. Pokud nehledám hru podle předem jasného zadání, neorientuji se podle doby vzniku nebo data uvedení hry. Zajímá mě text samotný a myšlenky, které nese. Autor mě musí pobavit a strhnout. V tomto případě jsem věděla, že se jedná o čerstvě objevený text a autorovu prvotinu, což ve mně vzbuzovalo spíše ostražitost než senzaci. Rozhodující bylo asi to, že jsem ho prostě nedokázala dostat z hlavy.
  • V čem vás dramatický text Ödöna von Horvátha oslovil, i když jde o hru téměř 100 let starou? Bylo potřeba ho nějak zásadně upravovat?
    Horváth mě zneklidňuje a vzrušuje. Při čtení mě hladí proti srsti. Je jedinečný v tom, jak dokáže rozkrývat témata v kontrastech – protichůdných obrazech a hlubokých i povrchních vrstvách, což je často matoucí. Možná právě proto, že jde o prvotinu, má v závěru hry potřebu některé myšlenky vysvětlovat a „dovysvětlovávat“ – tyto pasáže jsme radikálně proškrtali.
  • Co pro vás na Horváthovi představuje největší výzvu?
    Dostát jeho obrazotvornosti.

    Termíny + vstupenky na www.ndbrno.cz.

    13.9.2021 10:09:04 Redakce | rubrika - Zveme ...
  • Časopis 27 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Články v rubrice - Zveme ...

    Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

    Běž po zvuku

    Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek


    Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

    Miloslav König (Memento mori)

    Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek



    Časopis 27 - sekce

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Dokument o Večerníčku

    Večerníček - Dobrý večer v každém čase

    Dobrý večer v každém čase
    Dokument připomínající zapomenuté dějiny a přetrvávající význam Večerníčku, který celý článek

    další články...