zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Trůn milosrdenství v Ungeltu

Herečka Vilma Cibulková

autor: archiv divadla   

Stále oblíbenějším autorem současnosti se stává nezávislý americký filmař, scenárista a dramatik Neil LaBute. Před nedávnem jsme měli možnost vidět v divadle Komedie jeho Tvar věcí (a na ČT i původní stejnojmenný film). Před rokem viděl Milan Hein v Londýně nejnovější LaButeovu hru Trůn milosrdenství, odehrávající se den po newyorské tragédii 11.září 2001. Nelenil, a hned si zajistil práva na její inscenování u nás. Hru pro Ungelt přeložila Marta Skarlandtová, a v komorním obsazení pod taktovkou Viktora Polesného hrají Vilma Cibulková a Miroslav Etzler.

Hra vychází z momentu velké tragédie, která se může stát šancí pro „nový život“. Ben Harcourt (Miroslav Etzler) má rodinu a kromě toho milenku, o něco starší „šéfovou“ Abby Prescottovou (Vilma Cibulková). Jejich vztah je samozřejmě tajný. Toho osudného dne si Ben – pracující normálně v obřím mrakodrapu, jehož osud zpečetil teroristický útok – odskočil ke své milé, a tím si zachránil život. V nastálém zmatku nikdo netuší, že je živý. Sedí v bytě své nelegální partnerky a vyzvánějící mobil své manželky nezvedá. Je tu šance ode všeho odejít a začít nový život. Ale na jakých základech? A bude to ten život, který si oba přáli? Na jedné straně šance lákavá, na druhé ale… Celý příběh je vlastně hrou „kdo s koho“ – zkoumání mužsko – ženského principu myšlení, tužeb, strachů, nepochopení. Stejně jako v předcházející LaButeově hře Tvar věcí, je to žena, kdo manipuluje situací a je vedoucím elementem vztahu. Ale jak se postupně odlupují jednotlivé vrstvy vztahu, odhalují se věci, zasuté kdesi hluboko v podvědomí… a protagonisté se chtě nechtě nakonec dobírají ke konečnému odpočítávání svého vztahu... Final count down.

V prvním uvedení hry v divadle Manhattan Class Company v New Yorku se v roli Abby představila excelentní herečka Sigourney Weaverová. Ale myslím, že Vilma Cibulková by mohla směle vstoupit do přímé konfrontace s touto světovou hvězdou. Široký rejstřík jejího herectví je natolik autentický, něžně sarkastický, překvapující detaily, že je divák jednoduše fascinován. Tragédie „silné ženy“, která si svou samostatnost a schopnost nadhledu krutě odnáší ve svém nitru, je tu konfrontována s myšlením „slabého“ mužského pohlaví. O to zajímavější, že partneři na jevišti jsou zároveň partnery životními.

Brutálně upřímná sonda do lidské duše, do vzájemných vztahů, kde se s ohlušujícím třeskem střetává racionální – praktické - myšlení s iracionálními pohnutkami a pocity, jako je krása, sexuální přitažlivost, touha po souznění, touha po obyčejném objetí… Každý z diváků může v této hře najít kousek sebe samého.

Neil LaBute Trůn milosrdenství
Překlad Marta Skarlandtová; režie Viktor Polesný; hudba Kamil Holub; výprava Vilma Cibulková a Viktor Polesný.
Divadlo Ungelt premiéra 8., 9. a 14.dubna 2005

25.4.2005 00:04:33 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku

Daleko od Reykjavíku

Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek

další články...