zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Odvážné sázky divadla a Sazky

K. Gott, J. Molavcová a J. Suchý

autor: Scena.cz   

A už je to opět tady! Nová divadelní sezóna se nám krásně rozbíhá a je tedy nejvyšší čas, začít též s galavečery, nějakou tou beneficí, charitou a oceňováním. Na Tháliiny vázy, Radokova vajíčka a vavřínové věnce je ještě času dosti, čeští lvové jsou stále v kleci jatí, a nový pan ministr nestihnul zatím rozhodnouti, zda, koho a za co letos ocení. Divadelní noviny a Sazka však neváhaly a na kvalitu se rozhodli sázet. Ti nejlepší z nejlepších, alespoň dle mínění kritiků, v oblasti alternativního, pohybového, hudebního a činoherního divadla se tak na finanční šek od Sazky, obraz páně Kratochvílův, sošky a šperky mistra Milkova těšiti mohli. A aby slávě a překvapením bylo učiněno zadost, coby hostitel bylo divadlo Semafor vyvoleno.
Inu, hezké je to divadlo, ten Semafor v Dejvicích, hezké a nové. Malý a útulný sálek, který však jistě pojme všechny spřízněné duše této legendy let šedesátých, nejmodernějšími zázraky technickými, s nimiž žel obsluha jak „Horváthovci“ o Matějské pouti čaruje, vybavený, stěny úryvky písní dvojice S+Š symetricky popsány, romantický strop, jenž oblohu připomíná, krásná opona mistrem Suchým ručně malovaná a pochopitelně jeviště, domov umělcův, nechyběti nemůže. Tam se také zraky všech přítomných, a díky velkorysosti televize České, kteráž to rozhodla se tento akt zaznamenati, i nepřítomných, vehementně upínaly.

A byla to vskutku podívaná, až oči přecházely. Rozjezd - velkolepý. Úvodní song páně Suchého, opona se zvedá, na scéně živý orchestr, a čtyři dívenky laškovně pomrkávající, rozpustile skotačící a zvesela pištící. Inu rozverné mládí, bez něhož se moderní show prostě neobejde. Pak již elegantní, usměvavá a jako vždy velice kultivovaná Jitka Molavcová jala se nás provázeti večerem. K tomu přidala pár písní, pro velký úspěch a na žádost přítomných kamer si jednu hnedle dvakráte vystřihla, a aby zábavy nebylo málo, se svým principálem některé kousky převeselé z postaršího repertoáru semaforského oprášila. Žel očista byla lehounko nedbalá, listy scénářů od myší prokousané, a pár point rozhodlo se tedy východem „z nouze“ produkci opustiti. Když v závěru mistrně přitančil a zapěl sám velký Karel Gott, laik žasl a odborník se divil, jaké že show je to divadlo schopno. Ještě větší, byl to údiv, když ukázalo se, že velkolepá produkce se teprve ve své půli nachází. A tak, nežli Múzy divadlem stihli se proběhnouti, by osrdí jejich nad moderní architekturou zapláti mohlo, byl tu opět „božský Kája“, tentokráte i s oběma semaforskými nestory, aby se snad divák necítil býti o něco ochuzen. A opět Jitka se svojí písní, kteroužto diváky chtěla zřejmě naučiti. A pak pan Suchý a jeho pokus o využití metod současného humoru při zasvěcování přítomných do Babičky, díla to klasického. A zase ty pointy, kteréžto ze scének veselých opětovně utíkaly. A zase to překvapení a údiv nad tou snovou reality show.

Inu, chtěl to být večer velkolepý, hvězdný a veselý. Stal se však lehce posmutnělým, hvězdně vyhasínajícím a velkolepě rozpačitým. Humor, vtip, lehkost a nadhled, jímž v roce minulém v Dlouhé svítila zelená, viděl letos v Semaforu stopku. Písničky semaforské, patřící dnes k evergrýnům, byly sice stále krásné, ale zaznívaly jaksi z druhého břehu. Ze břehu, kam chodí odpočívat ti, kteří již znaveni jsou tempem dnešní doby. Hodna obdivu byla snaha a urputnost, s níž dva komici snažili se ze všech sil, jenž místy byly silami posledními, probudit a oživit, co dávno chtělo by spát.

Měl to být večer oceňování a byl věru večerem ocenění. Jan Borna odnesl si cenu za představení dle kategorie alternativní, jenž duši každého umí sic různorodě, však vždy mile pohladiti a právem by mu tak i ceny ostatní náležely. Tak vysoko by jeho Kabaret Prévert-Bulis samy Múzy cenily. Však adeptů s cennostmi divadelními bylo prý v minulé sezóně více, a tak kritici divadelní dále jinak rozhodli. Nad pána Dočolomanského a jeho Farmu v jeskyni vraj naozaj medzi tanečnými a pohybovými divadly nič lepšiehoho nebolo. Jan Schmid, divadlo hudební se svojí Ypsilonkou a Vinobraním dobyl. Liška Bystrouška J. A. Pítínského k ceně za činohru až z Uherského Hradiště na ocásku dovezla. „…a já dostal hlavní cenu, pro tebe ty, Z cizoty,“ mohl při následném rautu držitel hlavní ceny, Alois Švehlík vesele recitovati.

A tak se skončila jedna postmoderní divadelní reality show. Sazka dobrý skutek učinila a chudobným umělcům almužničku dala, páni kritici se snad konečně domluvili, kdo že se jim to vlastně v uplynulé sezóně nejvíce líbil, hosté si na výtečném rautu pochutnali, šatnářky kabáty urychleně rozdaly, nohy na ramena vzaly a domů pospíchaly, by v televizi viděly, jak že se to ve vile dá žíti. A Múzy? Tak ty vyrazily na lov Elsy s nadějí, že vždycky může být hůř.

}A galerii se Múzy zpracovávati jaly…{ Uvidíte brzy...

10.10.2005 22:10:20 Jaroslav Pokorný | rubrika - Zákulisí/ Klípky

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 20 - sekce

HUDBA

Cooper přiveze unikátní 3D/AV show

Max Cooper

Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Strhující drama Anthropoid

Anthropoid

Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v celý článek

další články...