zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zahradníkův pes v rytmu flamenka

Martina Válková a David Matásek

autor: archiv divadla   

Prosincová premiéra dramatu Lope de Vegy Vladařka závist aneb Zahradníkův pes v Národním divadle začíná šokem. Přes jeviště se zcela nazí (zakryti pouze v citlivých místech klobouky) kradou dva pánové. Přistiženi „publikem“ se s omluvami poroučejí...
Maďarská režisérka (a herečka) Enikö Eszenyi hostuje na naší první scéně už počtvrté. Po shakespearovské trilogii tedy další klasika – tentokrát z období španělského zlatého věku. Hlavní hrdinkou této jednoznačně erotické komedie je hraběnka Diana, která chladně odmítá nápadníky, a beznadějně se zamiluje do svého sekretáře Teodora – svou vášeň si však uvědomí až v okamžiku, kdy se provalí jeho poměr s krásnou komornou Marcelou. Rozhodně tu nejde o žádné romantické city, ale o pravé španělské pudové vášně a erotické hrátky. A vzhledem k tomu, že hraběnka se nemůže „zahazovat“ s někým, kdo stojí níže na společenském žebříčku, je tu nevyřešitelný (?) problém. Hraběnka flirtuje, drží svého tajemníka v naději, ale nikdy si ho nepustí blíže k tělu. A na druhé straně mu nechce dovolit, aby jej získala ta druhá. Máme tu tedy milostný souboj, který v renesanční komedii nakonec (díky intrice důvtipného sluhy) může dobře skončit.

Herecky nejzajímavěji působí dvojice pán a sluha – pragmatický a poživačný Teodor Davida Matáska a jeho vypečený, temperamentní sluha Tristan Michala Slaného. Eleganci a studenou krásu, se skrytou vášní někde uvnitř, přidává Martina Válková jako Diana. Marcela Magdaleny Borové je ztělesněním ženy „krev a mléko“, toho, co prvoplánově přitahuje muže a mnohdy činí pak dívky nešťastnými.

Vzhledem k tomuto lehce načrtnutému příběhu, který v sobě má (i z dnešních hledisek bulváru) jistou senzačnost, zasadila jej režisérka do rámce flamenka, tedy typické „hospodské“ hudby, z níž čiší erotika. A tak se v orchestřišti uhnízdili muzikanti a sbor, který vydupává a vytleskává rytmus scén, povzbuzuje hrdiny výkřiky a s nadšením fandí. Zvolený rytmus je tedy nejen logický, ale přímo účelový. Škoda jen, že herci v sobě nemají více španělského temperamentu, a tak je chvílemi více než zřetelné, že pouze „plní“ zadané. Jistější jsou v divadelních situacích, proti nimž ty taneční a pěvecké pokulhávají, takže máme dojem určité roztříštěnosti a chtěnosti. Vzhledem k tomu, že těch skutečně dramatických zápletek v textu zase tolik není, představení chvílemi sklouzává až k únavnosti a jednotvárnosti. Přídech senzačnosti citované první scény ale jistě diváky přitáhne...

Lope de Vega Vladařka závist aneb Zahradníkův pes
Překlad: Emanuel Frynta, režie: Enikö Eszenyi, scéna: Tomáš Ciller, kostýmy: Kateřina Štefková, hudba: Peter Mankovecký
Národní divadlo Praha, premiéra 15. prosince 2005.

2.1.2006 00:01:43 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 21 - sekce

OPERA/ TANEC

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Strhující drama Anthropoid

Anthropoid

Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v celý článek

další články...