zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ZAHRADA

Ilustrační foto

  

ANTÉNA uvádí ve středu 21. března 2001 od 20:00 představení ZAHRADA - vizualni divadlo Petr Krusha (CZ) a Helen Kvint (DK,'); hudba: David Vrbník (CZ)
Experimentalní nonverbální projekt s využitím projekce. Představeni je postaveno na kontrastu základních humanitních idejí s dnešní technologií a zrychlující se informatikou. Nutí k zamyšlení nad rozpadem dosavadních hodnot, ke kterému dochází díky zdokonalujícím se elektronickým přístrojům, jimž už přestáváme rozumět. Neporozumění vytváří na jedné straně nejistotu a obavy, na druhé straně fascinaci neznámou dokonalostí.

Zahrada je experimentální nonverbální projekt s využitím projekce. Představení je postaveno na kontrastu základních humanitních idejí s dnešní technologií a zrychlující se informatikou. Chceme, aby se divák zamyslel nad rozpadem dosavadních hodnot, ke kterému dochází díky zdokonalujícím se elektronickým přístrojům, jimž už přestáváme rozumět. Neporozumění vytváří na jedné straně nejistotu a obavy, na druhé straně fascinaci neznámou dokonalostí. Tyto obavy a fascinace nám dávají zapomenout na primární potřeby a hodnoty a posunují elektronické přístroje na horizont absolutních hodnot tedy k archetypu Boha. To je nejčitelnější při pohledu na sítˇ informací, která neustále roste a nemá žádné hranice. Existují ale lidé, kteří se v ní dokáží pohybovat. My je nazýváme šamany dneška, prostředníky mezi naším reálným světem a universem.

Rádi bychom ukázali možnosti využití projekce ve scénografii: vytvořit vizi kompaktního prostoru propojením akcí muže a ženy na jevištní ploše s promítaným statickým obrazem diapozitivu na zadním prospektu a docílit tak interaktivnějšího obrazu. Zastavit na chvíli diváka a provést ho zahradou od okamžiku zrození času až po dnešní dobu. Muž a žena procházejí časem, symbolizovaným ročními obdobími, která jsou charakterizována barvami. Procházejí rostoucím principem čísel, symbolikou stvoření, šamanismu a poznání. Konfrontace přírodních symbolů s dnešním elektronickým světem, tvořeným sítěmi informací a množstvím umělých produktů, vede zpětně k věčně se opakujícím archetypům stvoření. V konfrontaci křesťanské morálky s pojetím dnešní civilizace se vyjevuje otázka, kterou se tak snažíme v obrazech formulovat. Otázka budoucnosti.

Zahrada, muž a žena, tvůrci nového světa dat a frekvencí. Svět je zobrazen instalací dvou zavěšených těl muže a ženy v rychle se měnícím prostoru, čase a ději za pomoci efektu dia a video projekce. Pro výraznější splynutí s dia obrazem je pohyb pozměněn nadlehčením těžiště těla na zavěšeném laně z důvodu odtělesnění. Dále se naskýtá možnost hledaní nového pohybového tvarosloví, vycházejícího z moderního mimu a improvizace. Projektované dia obrazy jsou celoplošné s tématikou různých barev, rostlin a stromů. Například promítnutý obraz negativu stromu jako symbolu života a poznání. Strom jako osa světa v kontextu šamanských obradů, jako prostředek výstupu do nebes nebo sestupu do podsvětí.

Mezi muže a ženu je promítán vektroskopický obraz, který je tvořen preměnou harmonie stereo zvuku na měnící se geometrické tvary podobné animaci. /Dnes lze na základě vektroskopu vytvářet např. multimediální animované filmy./ Stereo zvuk je tvořen pomocí harmonických bází nahraných v profesionálním zvukovém studiu a přenesených do počítače. Počítac je přímo využíván v průběhu představení společně s improvizovaným samplovaným zvukem, v některých scénách s živým zvukem performerů snímaným mikrofony a měněným použitím zvukových efektu.

Obraz vytvořený v závislosti na jevištním zvuku paralelne popisuje děj a vztah muže a ženy v abstraktní formě. Vektroskopický obraz je promítán přes videoprojekci na speciální bílý zadní prospekt spolecně s filmovou videoprojekcí a diapozitivy. Projekce videozáznamu pohybujícího se tunelu na muže a ženu znázornuje rychlý přesun v čase a prostoru.

Diapozitivy jsou barevně upraveny pro scénické využití tak, aby bylo možné je promítat částecně i na spodní plochu jeviště a tak dosáhnout většího pocitu perspektivy. Dále jsou prostorově přizpůsobeny a upraveny v koláže, aby pohyb performerů, zavešených těsne před prospektem, doplnoval celkový promítaný obraz, který je zároven osvětluje.

Tvůrci projektu jsou Petr Krušelnický a Helene Kvint, kteří v představení také účinkují. Nezbytnou složkou projektu je však i mistr zvuku David Vrbík, který spolecně s umělci celý projekt vytváří.

26.3.2001 Petr Schier | rubrika - Zprávy

Časopis 11 (2002) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Divadelní pohlednice z Olomouce

Velké divadlo Olomouc (Foto z webu)

„Hanácká metropole“ Olomouc patří k oblíbeným turistickým místům naší republiky a kromě jiného nab ...celý článek


Marná opatrnost a Marie Sturtovna

Marná opatrnost (Foto z webu)

V měsíci březnu zeštíhlí repertoár baletního souboru o dvě inscenace. Derniéru budou mít úspěšná baletní předs ...celý článek



Časopis 11 - sekce

HUDBA

ČECHOMOR není pro Českou hudební scénu mor

ČECHOMOR (Foto z webu)

Českomoravská hudební společnost je volným sdružením muzikantů, kteří se zabývají interpretací české a moravsk celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

„Setkávám se spíše s rolemi „potvor““

Jana Štefáčková (Foto z webu)

Na otázky odpovídá Jana Štefáčková, sólistka operního souboru NDB, kterou nyní můžete vidět kupříkladu v Hoffm celý článek

další články...