Zelený je sirup?
autor: archiv divadla
Před Tramtarií v olomouckém Slovanském domě postával v bílých trenýrkách obílený mladík. Nositel nápisu MÍSTO PRO POMOC na svých zádech. Jak později vyplynulo z textu, hrál nahého muže, kterého hlavní hrdina Knobloch /Jiří Básnička/ také viděl a pozastavil se nad tím. Dvojice v bílých pláštích nabízí divákům zelenou zkumavku se sirupem. Někteří nedůvěřivě přivoní, někteří jen tak pokrčí nos a zrychlí, jako by si vybavili vnucovače vzorku nějakého zboží ze sousedního supermarketu.
Knobloch je takovým vnucovačem z přesvědčení. V superlativech o SIRUPU mluví všechny postavy kromě nevyzpytatelného invalidy Hnízdila /Jiří Přivřel/, který s rafinovanou rozkoší podrobuje všechny kolem, a hlavně svou družku Marii, svým drsně humorným expermimentům.
Jsme v současné hře /Miroslav Krobot/ nastudované mladým souborem, režírované Petrem KlarINem Klárem, který vlastním stylem pracuje se souborem složeným především z „naturálních“ typů, což do inscenace krom elánu a obětavého úsilí, přináší i hereckou plochost, nepřesnost, seriálově strojené dialogy a opakované přeřeky. Přátelsky laděné publikum oceňovalo jejich výkony, s povděkem přijalo i sběratele jednoduchých vulgárních dvojverší Havlenu /Jan Konopčík/, který okouzloval autentickou naivitou. Velmi svůdnou kreaci předvedla také dlouhonohá Veronika Štefanová v roli Marie, které se povedlo trochu rozparádit hlavního hrdinu Knoblocha, než se začal plazit na záchod po pozření projímadla. Obsazení role Knoblocha bylo pro mne největším zklamáním, i když si zároveň uvědomuji obtížnost úkolu, jehož se tento herec snažil zhostit.
Trefný, zajímavý a vypointovaný text v pojetí režiséra, který se chopil i dramaturgie, rozhodně chce divákům něco sdělit. Množství dílčích témat ironizující náš zmatený svět jakoby zaplavilo přesah do jiných světů, postrádala jsem perličku na dně, vyšší smysl, odpověď na otázku: O ČEM TO CELÉ BYLO?
Jak tomu u současných her bývá, objevují se zde ženy odhodlané trpět a toužící po Lásce, zároveň bezhlavě ničící veškeré romantické situace a roztržití frustrovaní muži, kteří vášnivě podléhají svým koníčkům, závislostem, chtíčům a kamarádům. Paradoxní proměnlivost vztahů, marketingový výplach mysli a teskné lpění na kousku dětské duše, provází opuštěné třicátníky, kteří nejsou schopni navázat vztah, mít dítě, a když ho mají, neumí přijmout rodičovskou roli /Knobloch, Martina a syn, Marta a růžový medvídek/. Firemní strategie jako nové náboženství, nuda, snaha být neustále baven a uspokojit své potřeby, tyto tendence z šestice postav činí kolegy v naší realitě, možná nejsou tak cyničtí, je to jenom hra, humor je břitký, neboť se smějeme něčímu trapasu, infantilitě či hlouposti. Sirup je komedie. Asi. Občas sklouzla do půvabu nechtěného. Vítám intimní scény bez lascivit a sprostých slov.
Zachutnal mi hudební sirup z říše pohádek, do níž postupně najíždějí zvuky cirkulárek, poctivá práce z dílny tvořivého zvukaře Matouše Mefa Hekely.
Nevadí hercům vady řeči,
Hlavní je, že nejsou v křeči.
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa
Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Časopis 21 - sekce
HUDBA
Karel Hašler písničkář, který nezemřel
Písničkář, který nezemřel
Česko-americký dokument, v němž pátrá Hašlerův syn Thomas v doprovodu spisovatele celý článek
OPERA/ TANEC
Pražské jaro v první třetině
Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Strhující drama Anthropoid
Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v celý článek