Kdo utře nos?
Divadlo v Kladně usiluje o návrat mladého diváka, ovšem posledně uvedený titul, komedie francouzského dramatika G. Feydeau Ten, kdo utře nos, se o toto pravděpodobně nepřičiní.
Komedii Ťululum, která v roce 1991 dostala v novém překladu Evy Bezděkové název Ten, kdo utře nos vypráví o počestné manželce Lucienne, která odmítá milostné návrhy svého ctitele do okamžiku, než se dozví o manželově nevěře. Vzplane vášní po pomstě, a aby to byla pomsta sladká, je rozhodnuta oplatit manželovu nevěru stejnou mincí. Postupně se rozpoutá vášnívý boj ve stylu oko za oko, nos za nos.
Salónní komedii odpovídá salónní scéna. Kostýmy ve stylu dvacátých let, byť jsou velmi elegantní a nápadité, a dámám velmi sluší, působí nepřirozeně až uměle. Retrospektivní návrat je naprosto chladný a falešný. Takováto kašírovaná dívánka opravdu nemůže mladého diváka uspokojit, pochybuji, že by se dnešní náctiletí chodili dívat na Divadlo pro pamětníky.
Téma hry je naprosto odtažité od života mladých. Lituji Ondřeje Kavana (Ernest Rédillon), který v této komedii musí reprezentovat mladého floutka, zajíčka zaměřeného na starší dámy.
Režisérka Engelová z daného tématu vykřesala hodně. Byť některé rádoby narážky a koketérie působily nudně až unile. Světlou stránkou v celém příběhu byla postava Majora (Vladimír Volek) a Coco Pichardové (Jana Gýrová). Ta svoji nahluchlost hrála s velkou přesvědčivostí.
Dalším nápaditým bodem bylo ukončení první části hry, kdy došlo k rozhřešení a odhalení nevěry. Dva zřízenci za zvuků dobové hudby manipulují s vývěsními štíty „Toto ještě není konec“. Škoda, další pokračování je naprosto falešná agonie zbytečného prodlužování.
Kdo tedy utřel nos? Především mladý divák. Pokud nějaký na představení zabloudil, a v hledišti jsem zahlédl asi desetiletou dívku (ta musela být po celou hru naprosto v obraze, o co gou....), tak nevěřím, že ho toto představení přesvědčilo o další návštěvě. Divák generačně spjatý s tématem hry, samozřejmě odcházel naprosto spokojený. Pokladna divadla snad nezůstane prázdná. Promiňte, musím se vysmrkat....
Georges Feydeau Ten, kdo utře nos Překlad Eva Bezděková; úprava Eva Bezděková a Lída Engelová; režie Lída Engelová, dramaturgie Mojslava Sehnalová, scéna Ivo Žídek, kostýmy Irena Greifová, hudební Spolupráce Zdeněk Šikola.
Hrají: Edmon Pontagnac (Lukáš Jurek); Hector Vatelin (Zdeněk Dolanský); Ernest Rédillon (Ondřej Kavan); Narcisse Soldignac (Miroslav Večerka); Major Pinchard (Vladimír Volek); Gérome (Zdeněk Kopal); Jean (Jan Ludvík); Recepční (Jan Krafka); Lucienne Vatelinová (Zuzana Mixová); Clotilde Pontagnacová (Monika A. Fingerová); Maggy Soldignacová (Jana Jiskrová); Coco Pinchardová (Lilian Malkina j.h./ Jana Gýrová); Armandie (Pavlína Cejnarová); Clara (Lenka Zbranková)
Premiéra Středočeské divadlo Kladno 15. června.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté
V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 20. týden
Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa celý článek