Mnoho povyku pro nic ve Švandově divadle
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekŠvandovo divadlo na Smíchově uvede nové nastudování inscenace Williama Shakespeara Mnoho povyku pro nic. Premiéra 3. března 2009 ve Velkém sále Švandova divadla.
Komedie o válce v lásce, plná zvratů, vtipů a důvtipu, odposlechů, pomluv a nečekaných odhalení se odehrává v „shakespearovské“ Messině, v sídle messinského guvernéra Leonata. Začíná koncem – koncem války a návratem knížete aragonského a jeho mužů do Mesiny a začátkem – začátkem času námluv, sbližování a tokání. Válčit se teď bude už „jenom“ o srdce, bojištěm budou zahrady a plesové sály. Navzájem se tu proplétají tři dějové linie – námluvy knížecího oblíbence Claudia a guvernérovy dcery Héró a posléze překážky v jejich svatbě, které strojí nevlastní bratr knížete, zlosyn Don John, pak vztah prostořeké Leonatovy neteře Beatrice a Claudiova přítele, zapřísáhlého starého mládence Benedicka, a nakonec linie popletených strážníků Puškvorce a Šťovíčka, kteří v podstatě omylem odhalí zákeřnou intriku Dona Johna.
Švandovo divadlo se po několika letech vrací k Shakespearovi. Po naposled uváděných hrách - Sen noci svatojánské ( 2005, režie Dodo Gombár) a Oko za oko (2004, režie Michal Lang) padla tentokrát volba na komedii Mnoho povyku pro nic.
Tato Shakespearova komedie je jedinečnou možností pro setkání takřka celého souboru s výjimečným jazykem a doslova fyzickou prací s ním. Hru je zde také možno dobře obsadit, „partneřit“ tu mohou herci, kteří se spolu dosud v takové míře nesetkali (např. Halbich-Stryková, Veselý-Šmíd). A je to také výborná příležitost představit a vyzkoušet ve Švandově divadle nové tváře - Matouše Rumla jako Claudia, Terezu Voříškovou jako Héró a Pavla Juřicu jako Dona Johna.
Výklad inscenace je nejvýrazněji zřetelný ze scénografického řešení Charlese Ervena, inspirovaného renesančním palácem a barokní zahradou. Vstupní obraz rajské zahrady zde symbolizuje svět lásky a nevinnosti, ale je také světem žen bez mužů. Následující vstup mužů - vojska a dále pak interiér paláce se zrcadlovým sálem značí svět moci. Vzájemné ovlivňování se, prolínání se obou světů, zahrady a paláce, pak kulminuje v situaci pokažené svatby Claudia a Héró. Následuje prázdný temný prostor (symbolický hrob), v němž je umístěn i skutečný Héřin hrob, který je ovšem zároveň posledním kouskem ztraceného ráje. Konečný obraz zmrtvýchvstání, renesance lásky, je pak nabíledni. Kostýmy Ivany Brádkové tyto dva odlišné světy, jejich protikladnost (mužnost uniforem a ženskost směsi dobových šatů) i jejich vzájemné ovlivňování se, po svém uchopuje či podle potřeby podtrhuje. Podobně jako písně a vůbec původní hudba Michala Langa, který byl též pověřen režijí. Překlad Martin Hilský.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Michael Sheen v pyžamu v jubilejní hře NT Live
Michael Sheen je znám především z rolí Tonyho Blaira ve filmu Královna či anděla v seriálu Dobrá znamení, sám ...celý článek
Trochu buřtový, trochu medový večer
Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek
Boha v Las Vegas uvede Divadlo Na zábradlí
Divadlo Na zábradlí připravuje poslední premiéru sezony – v režii tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák pop ...celý článek
Na jevišti se objeví Věštkyně
Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
OPERA/ TANEC
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velkolepá válečná freska
Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek