Kdo stvořil Golema?
autor: archiv
zvětšit obrázekNa tuhle otázku zná odpověď kdekdo – přece rabi Löw. O tom, že to není tak jednoznačné, se můžete přesvědčit na výstavě Cesta života v Císařské konírně Pražského hradu, věnované 400. výročí úmrtí této nejslavnější postavy pražského ghetta, v legendách a románech opředené záhadami a tajemstvím a proměněné v komerční předmět turistického průmyslu podobně jako Kafka, vrchního rabína pražské židovské obce, renezančního učence, Jehudy Liva ben Becalel, známého jako rabi Löw a Maharal (náš učitel, náš pán), který zemřel v Praze 17.září 1609 a je pochován na starém židovském hřbitově.
Koncepci výstavy inspiroval rozpor mezi skutečnou historickou osobností a jejím obrazem v literatuře, výtvarném a dramatickém umění a ve filmu. Na jedné straně (doslova) představuje expozice Maharalův život a židovské tradice, na druhé Maharalův odkaz a původ legend spojených s jeho jménem.
Předpokládá se, že se Maharal narodil někdy kolem roku 1525 v Poznani v rodině pocházející z Prahy, někdy s uvádí také německý Worms, jejíž příslušníci byli významní rabíni a učenci. V letech 1553 – 1573 se stal moravským zemským rabínem v Mikulově, pak odešel do Prahy, kde založil ješivu – školu pro studium talmudu zvanou Klaus (na místě dnešní Klausové synagogy), v níž působil jako rektor. Dvakrát zastával funkci vrchního rabína v rodné Poznani do doby, než byl zvolen v roce 1596 vrchním pražským rabínem a od roku 1597 vrchním rabínem v Království českém. Proslul už za svého života velkou učeností, řečnickým talentem a v ghettu představoval morální a náboženskou autoritu. Sepsal filozofické rozbory a komentáře k Tóře a k dílům významných židovských vzdělanců, v nichž hájil víru argumenty vytvořenými podle filozofických systémů a kde se projevuje jako novoplatonik. Devět Maharalových nejdůležitějších děl je uvedeno na jeho náhrobním kameni a jedno z nich dalo i jméno výstavě - Derek Chaim - Cesta života – komentář k traktátu Avoth z Mišny. Gevurot ha-šem – Mocné činy Boží - výklad o odchodu Izraelitů z Egypta a o svátku Pesach jsou zde ve dvou exemplářích jako tištěná kniha a rukopis.
Zachovaly se sbírky kázání a responsa - odpovědi na dotazy židovských obcí náboženskoprávní povahy – např. responsum Maharalova žáka o postavení žen opuštěných manželem s mistrovým komentářem z roku 1594. Pozoruhodné jsou jeho progresivní názory na výchovu, které předznamenávají pedagogiku Komenského a názory na postavení národů, z kterých vycházel sionismus.
Maharal se zasloužil se také o mnoho dobročinných spolků a sepsal stanovy Pohřebního bratrstva Chewra kadiša, které se staralo o staré, nemocné a zemřelé a o charitu všeobecně a jehož čestnými členy mohli být jen morální a vzdělaní lidé.
Zájem o přírodní vědy, astronomii a astrologii jej přivedl do kontaktu s Tycho de Brahem (v Praze 1596 – 1601), s židovským matematikem, astronomem a historikem Davidem Gansem (působil jako asistent Jana Keplera a pro Tycha de Brahe přeložil do němčiny alfonsinské tabulky) a patrně také se samotným císařem Rudolfem II. V Gansově proslulé kronice Cemach David je zaznamenána zpráva o tom, že 23. února 1592 pozval Rudolf II. Maharala do paláce na Pražském hradě, kde s ním vedl rozmluvu o zemi a vesmíru, jejíž obsah měl však podle císařova přání zůstat utajen. Tento moment a další okolnosti, z Maharalova života, o kterých nebylo nic zaznamenáno, se možná staly zárodkem, z kterého se rozrostl košatý strom legend, z nichž nejméně dvě mají své historické oprávnění – přísný zákaz vstupovat na půdu Staronové synagogy, kde měly být zbytky golema uchovány a 92. žalm, který se ve Staronové synagoze o šabatu zpívá dvakrát.
Nejznámější z pověstí se týká golema. Slovo golem má různé významy. Může znamenat neúplnost, nedokonalost, ale také blázna, sluhu, člověkem oživenou sochu a je zmiňováno už v Bibli. Zkazky o pokusech nápodoby božského díla pocházejí ze středověku, později prý v chasidských osadách v Polsku měli někteří rabíni schopnost golema vytvořit. Golem byl oživen nápisem EMET- pravda na čele. Když se stal nezvladatelným, vymazalo se E a slovo MET znamenalo mrtvý – golem se rozpadl v hromadu hlíny. Tuto legendu zapsal i Jakob Grimm v roce 1808. S pražským Maharalem začal být golem ovšem spojován daleko později. Do povědomí se dostaly pověsti o Maharalovi a golemovi až v roce 1847, kdy vyšly v Praze německy židovské Příběhy – Sippurim. V roce 1909 se toto téma objevuje v hebrejské sbírce Judla Rosenberga Niflaot ha-Maharal – Zázračné činy Maharala. Do svých Starých pověstí českých je zařadil také Alois Jirásek (1894) a Adolf Wenig do Věnce pražských pověstí (1908). Největšího rozšíření ale dosáhly během 20. století, kdy vznikla řada literárních děl - v roce 1915 asi nejslavnější Golem Gustava Meyrinka a v roce 1920 Der Prager Golem židovského spisovatele Chajima Blocha. Z celé řady dalších pro zajímavost - Jorge Luis Borges napsal v roce 1958 báseň Golem.
První zobrazení pochází od Mikoláše Alše, expresionistickými grafikami zpopularizoval golema pražský rodák Hugo Steiner-Prag a od roku 1910 shlíží na kolemjdoucí z nároží pražského magistrátu známá socha rabiho Löwa od Ladislava Šalouna.
Golema hráli v roce 1930 Voskovec s Werichem v Osvobozeném divadle, golem vystupoval v hororech Paula Wegenera (1914, 1917, 1920), ve filmu Juliana Duviviéra (1936) a v proslaveném Císařově pekaři a Pekařově císaři z roku 1951 od Martina Friče. Ukázky z těchto filmových děl jsou promítány na závěr prohlídkového okruhu.
Výstava je patrně v duchu židovské tradice založena na slově. Převažují psané dokumenty a obsáhlé komentáře na panelech vedle vitrín, které návštěvníky velmi důkladně informují o životě Maharala, o vývoji židovské obce a prostředí na rudolfínském dvoře. K zajímavým předmětům patří vzácné tisky z Židovského muzea, unikátní listina ze Státního archívu ve Vídni s podpisem Maharala, stolní zvonek Rudolfa II. ulitý podle předpisů kabaly ze sedmi kovů zapůjčený z vídeňského Kunsthistorisches Museum, stříbrný pohár podle tradice z majetku Maharala, synagogální textilie – např. prapor, opona a plášť finančníka a mecenáše židovské obce Mordechaje Maisla, vyobrazení ghetta a golema na četných grafikách a obrazech, ghetto na trojrozměrném Langweilovu modelu Prahy z Muzea hlavního města Prahy a mnohé další.
Tato velmi informativní, z hlediska architektonického řešení ovšem poněkud ponurá výstava probíhá v Císařské konírně Pražského hradu do 8. listopadu tohoto roku.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
OPERA/ TANEC
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek