Divadelní revue 4/2002
Poslední číslo Divadelní revue v tomto roce přináší:
STUDIE - ANALÝZY
ROZHLEDY
Když v šedesátých letech známý britský kritik Kenneth Tynan označil Prahu za hlavní město evropského divadla, vyjádřil tak názor mnoha svých kolegů, kteří se jezdili dívat na Svobodovu scénu, Radokovy a Krejčovy inscenace, Topolovy, Havlovy, Klímovy, Kohoutovy a Kunderovy hry. Pozornost zahraničních hostů i domácích diváků přitahovala souhra autorů, režisérů, scénografů a souborů. To vše, právě tak jako ta "zlatá šedesátá", nelze ovšem považovat za zázrak, ale je nutno vidět mimo jiné v kontextu vývoje české i světové poválečné kultury: částečně jako navázání na kontinuitu předválečného vývoje, a částečně jako reakci na normativní, politicky indoktrinovanou poetiku čtyřicátých a začátku padesátých let a to nejen na tzv. Východě..... více Divadelní revue 04 (Veronika Ambros)
Dvě studie o Mastičkářovi, které tu publikujeme, jsou podepsány jménem, které zní povědomě a přitom ne zcela česky. Křestní jméno je zcela jasné femininum, příjmení má tvar maskulinní. Tajemné F. uprostřed hlásá rodné jméno. Dáma s tímto jménem se narodila 22. 6. 1937 v Praze jako Jarmila Felzmannová. To je však opravdu jen místo, kde spatřila světlo světa, kořeny jejího rodu jsou v líbezném Jindřichově Hradci. Její otec Adolf Felzmann byl od podzimu 1945 prvním tajemníkem Československého velvyslanectví v Londýně. V květnu 1948 na svůj úřad rezignoval a zažádal o politický azyl v Anglii. Tak se stalo, že většinu svého života prožila v Anglii a ve Francii. Později se provdala za Jiřího Veltruského, kterého není třeba představovat, a tím získala jméno ve tvaru srozumitelném úředníkům celého světa.
Dětské studio (dále DS) vzniklo jako malá scéna Divadla na provázku (dále DNP). Jeho vývoj byl ovlivněn uměleckým programem DNP, okruhem umělců, kteří s DNP spolupracovali a samotnými hereckými i režisérskými osobnosti tohoto divadla. DS bylo tvůrčí dílnou se zřejmým zacílením na inscenační tvorbu, nikoliv pouhým dramatickým kroužkem pro vyplnění volného času dětí. Ve dvacetiletém časovém rozmezí DS se měnil nejen praktický provoz, ale samostatným vývojem prošlo zejména jeho umělecké zaměření. Činnost DS vyvrcholila v období, kdy je vedl režisér Vladimír Morávek, který dokázal vytvořit soubor výrazně překračující hranice amatérské divadelní tvorby.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
OPERA/ TANEC
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod celý článek