zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kmeny Pavla Baňky

Kmeny Pavla Baňky

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Kmenové souvislosti jsou výstavním projektem Pavla Baňky, ve kterém se navrací k portrétním fotografickým cyklům, pořízeným v improvizovaných „happeningových” fotoateliérech v Benicích a v zahraničí na přelomu 80. a 90. let 20. století. Fotografie autor snímal velkoformátovovou fotokamerou na černobílý Polaroid (materiál s negativem). Jednalo se převážně o skupinové portréty osob, které poutají bezprostřední civilností během samotného pózování v Baňkových „fotostanech”. K tématu portrétní fotografie se autor vrací i záměrem inscenovat fotoateliér v prostorách Zámku Průhonice a rozšířit tak studiové možnosti sociální fotografie o rozměr fotografování v průběhu výstavy.

Stěžejním je pro výstavu cyklus barevných velkoformátových fotografií Matky a dcery, na kterém Pavel Baňka pracoval s přestávkami od roku 2004 a dosud nebyl komplexněji vystaven. Série těchto portrétů je latentní sociologickou studií, rozbor rodinných konstelací, modulací rodinného vztahu. Zvláštní postavení na výstavě mají dvě fotografie stávkujících studentů z listopadu 1989, pořízené na pražských uměleckých školách VŠUP a AVU, které vystavuje poprvé po 25 letech v kontextu dalších „školních fotografií“. Jestliže vybrané fotografie napříč cykly tvoří pro Pavla Baňku osobní studii fotografického portrétu včetně zpřítomnění samotného procesu a práce s modelem, přizváním sedmi hostujících umělců se schéma výstavy rozšiřuje o konkrétní osoby.

Vnímání vlastní tvorby Pavel Baňka záměrně převádí do pozice společenské glosy, kdy skrze výstavní formát a výběr hostů nechává doplnit komentář od svých nejbližších přátel mezi fotografy. Jedná se o spolupracovníky podílející se s Pavlem Baňkou na jeho práci ve fotokomoře, stejně jako na pedagogické, nakladatelské nebo galerijní činnosti. Tematická pestrost je zjevná mezi samotnými autory a jejich přístupu k fotografii, jde o tvorbu Terezy Kabůrkové, Markéty Kinterové, Silvie Milkové, Veroniky Daňhelové, Tomáše Hrůzy, Václava Kopeckého a Petra Košárka. Jimi vybraná díla se nevztahují k vybraným portrétním cyklům Pavla Baňky, ale naopak se stávají přímou ilustrací Baňkovy současné inspirace a dialogu, který s těmito autory svým specifickým způsobem vede. Výstava potrvá do 31. 12. 2014.

21.9.2014 13:09:13 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek


DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek


Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 21. týden

Barry White

Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek

další články...