Zpověd(nice) Daniela Pitína
autor: Z webu
zvětšit obrázekNa černých už poněkud omšelých zpovědnicích v kostele Nejsvětějšího Salvatora u mostu se od doby, kdy před více než čtvrtstoletím přestaly sloužit svému účelu, usadil prach. Tehdy osvícené představenstvo kostela sáhlo k méně formálnímu konání svátosti smíření a přešlo ze zpovědnic k partnerskému dialogu v prostředí sakristie, podvěží a jiných přívětivějších prostor. Raně barokní zpovědnice považované za jedny z prvních u nás, zdobené cenným souborem dvanácti apoštolů z dílny Jan J. Bendla, se tak staly pouhým „muzeálním kusem“ - trochu opomíjenou uměleckou památkou, příležitostně využívanou účastníky hojně navštěvovaných bohoslužeb, kteří se už nevejdou do lavic.
O letošní Popeleční středě se ale zpovědnice probudily ze spánku a jejich čerň ožila pestrými barvami a neobyčejnými rekvizitami. Objevily se v nich nalepené koláže, geometrické útvary, barevné stuhy a tyče, reflektory nebo třeba jen položená Bible. Ani apoštolové nezůstali ušetřeni. Jeden se ocitl za zábradlím, hlava dalšího zmizela v černé krabici, za jiným se tyčil žebřík nebo rozprostíral velký panel. Zpovědnice se totiž staly objektem umělecké intervence konané v akademické farnosti v rámci Popelce umělců. Konfrontace moderního a starého umění už zabydlená i v našich galeriích a muzeích vychází zde z milenky, že umění a liturgie mají jeden společný rys – jejich dopad je mnohem širší a nepředvídanější než jak ho zamýšlejí nebo jsou si vědomi jejich vykonavatelé a autoři. Letošním interventem se stal malíř David Pitín, který se seznamoval s kostelem Nejsvětějšího Salvátora již při svých plachých návštěvách během studia na UMPRUM. Daniel Pitín je také tvůrcem filmů a jedním z důvodů, proč došlo právě na něj, je jeho „barokní způsob zacházení s prostorem“ ve scénografii.
Jeho zdánlivě náhodné dekorace zpovědnic provokují k hlubšímu zamyšlení, mohou připomínat nesčetné výlevy lidského nitra, které si zpovědnice vyslechly, hříchy, pokání, mohou zrcadlit něco z našeho duševního stavu a rozpoložení, jak se přihodilo i kurátoru architektu Norbertu Schmidtovi. Rozpoznal loď stejného jména, na níž byl jeho otec kapitánem, se znakem svého rodiště přístavu Rostocku na jedné z koláží ve zpovědnici, místo ráhnoví ovšem měla věž kostela. Může být lepší příklad onoho přesahujícího působení?
Instalace Davida Pitína zůstanou v salvátorských zpovědnicích po celé postní období až do Velikonoc.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
OPERA/ TANEC
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek