zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Propalované koláže tvorba Eduarda Ovčáčka

Eduard Ovčáček - Spor o vejce

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, připravila rozsáhlou výstavu umělce a pedagoga Eduarda Ovčáčka (1933–2022) s názvem EDAS: Znaky – 1968 – Groteska. Vernisáž se uskuteční v úterý 28. března v 17 hodin za osobní účasti kurátorů Bereniky Ovčáčkové, Jiřího Machalického a Jiřího Jůzy. Ve třech sálech ostravského Domu umění bude k vidění až do 21. května.

,,GVUO má ve své sbírce téměř čtyři sta Ovčáčkových prací, které zahrnují jak malby a grafické práce, tak i objekty. Autor sám věnoval během svého života do sbírky GVUO přes tři sta grafických děl, za což mu patří obrovské poděkování. GVUO se díky tomu pyšní jedním z největších konvolutů jeho uměleckých děl v rámci České republiky. V posledních dvaceti letech byla umělcova tvorba v GVUO prezentována na autorských výstavách sedmkrát. Naposledy v roce 2016, kdy byla v rámci čtyř menších výstavních projektů představena část jeho rozsáhlého daru,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.
Výstava představuje na sto osmdesát umělcových děl, mezi nimi grafické práce, vizuální básně, malby, objekty i „grafo-ready-mades“. Formálně je rozdělena do tří tematických částí, které reflektují ústřední motivy celoživotní tvorby Eduarda Ovčáčka. Všechny tři propojuje umělcův zájem o lettrismus, který se v jeho tvorbě objevuje od 60. let 20. století.

První část výstavy „Znaky“ se zaměřuje na Ovčáčkovu práci s písmem. ,,Ovčáčkova lettristická tvorba je obohacená například o prvky ohně a propalování, představuje tak jeden z nejzásadnějších uměleckých počinů u nás a právě díky ní se české umění zařadilo po bok evropskému lettristickému hnutí,“ uvedl Jiří Jůza, kurátor výstavy a ředitel GVUO. Eduard Ovčáček se k propalování propracoval během výuky na Pedagogické fakultě v Olomouci, kde získal sadu kovových písmových matric. Rozžhavené matrice písmen tehdy vpaloval do papírů, koláží, dřevěných objektů i plastik, z nichž vznikaly jedinečné práce. Během svého působení v Klubu konkretistů pak vytvářel jedny z vůbec prvních konkretistických serigrafií u nás. ,,Vznikl tak nový druh kolážové poezie, jak sám autor říkal „grafo-ready-mades“, za použití nalezených předmětů a materiálů, znaků i grafických podkladů,“ doplnil Jůza.

Druhá část „1968“ představuje umělecká díla, která vznikla jako reakce na dobové společenské události. Intenzita Ovčáčkova působení totiž neustala ani při perzekucích po roce 1968. Jádro této výstavní části tvoří cyklus Lekce velkého A, který vznikl těsně po okupaci Československa v srpnu 1968. Na výstavě je představen v „remixované“ podobě komiksu z roku 2012. ,,Předlohou pro digitální tisky byly monotypy, které byly vytvořeny jako protest proti vstupu vojsk Varšavské smlouvy do tehdejšího Československa, a brzy po jejich vzniku je otiskly nejen noviny, ale i mnohé časopisy u nás a v zahraničí. Po sametové revoluci je autor zpracoval digitálně a vedle černobílé vznikla též barevná verze Lekce velkého A, a to v barvách, které totalitní režim používal převážně k propagaci své zvrhlé ideologie!“, sdělila Berenika Ovčáčková, kurátorka výstavy a dcera Eduarda Ovčáčka.

Třetí část „Groteska“ je věnována figurálním malbám, kterým se umělec věnoval od 60. do 90. let 20. století. Odráží se v nich jeho cit pro vystižení absurdity totalitních režimů. ,,Vedle kritiky společnosti a přesně vyjádřené grotesknosti se do nich promítla i ostře ztvárněná erotika. Obrazy a kresby mají výraznou barevnost, figury jsou záměrně deformované a zjednodušené. V umělcově až drsném projevu se přesné linky prolínají s expresivním gestem“, uzavřel Jiří Machalický, kurátor výstavy.

Na výstavě koncem loňského roku spolupracoval i Eduard Ovčáček. Původně totiž byla zamýšlena jako oslava jeho devadesátých narozenin. Vzhledem k smutným okolnostem je nyní koncipována jako pocta a zároveň poděkování umělci, jehož dílo, občanské postoje a pedagogická činnost výrazně ovlivnily podobu současného českého výtvarného umění. Na ostravskou výstavu naváže od 26. května výtvarný projekt EDUARD OVČÁČEK: MILENIÁL?, který pro opavský Dům umění připravil Jaroslav Michna, kurátor GVUO.

10.4.2023 14:04:55 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce