zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zdeněk Beran - Retrospektiva

Zdeněk Beran: Kachlové struktury (1975)

autor: Z webu   

Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění ve východním křídle 1. patra Veletržního paláce, pořádá výstavu Zdeňka Berana, která potrvá do 8. dubna 2007 .
Zdeněk Beran (*1937) v sobě slučuje protichůdné výtvarné principy. Na jedné straně obdiv k avantgardě, na straně druhé schopnost pracovat s klasickými technikami i s klasickým pojetím obrazu.
Retrospektivní výstava Zdeňka Berana představuje veškeré polohy jeho tvorby a je doprovázena reprezentativní monografií.

Na uměleckou scénu vstoupil s expresivně malovanými portréty i krajinami drobnějších formátů. Na Akademii výtvarných umění v Praze lehce zvládl požadované nároky, získal brzy cenu školy a výuku ukončil monumentální diplomovou prací, nabízející netradiční výzdobu krematoria a využívající technologie soudobé malby. Osudové bylo setkání s několika kamarády, kteří na konci padesátých let společně propadli informelní abstraktní malbě. V prvé řadě to byli Jiří Valenta, jehož vnímal jako o málo staršího guru, a hospodský kumpán Antonín Tomalík, robustní a tragický umělec, kterému se podařilo spáchat sebevraždu, ještě než dosáhl věku třiceti let. Skupina „Somráků“ (tento název se vžil), do které je možné zahrnout i umělce jiných profesí, například hudebníky a fotografy, znamenala v roce 1960 progresivní křídlo českého výtvarného umění. V jejich snažení se až podivně snoubila touha po provokativním činu s rigiditou, projevující se především v důsledně dodržované technologii výstavby objektu. „Správně zpracovaná struktura“ – to byl pojem, jehož přesný obsah znali právě jen Somráci.
Rok 1968 se svou novou atmosférou rozprášil celou skupinu. V sedmdesátých letech už můžeme sledovat jen jednotlivé osudy. Zdeněk Beran vyjádřil svůj pozdní příchod k surrealismu řadou naturalizujících kreseb. Přitom tvořil své životní dílo Rehabilitační oddělení Dr. Dr., traumatizující obraz tehdejší normalizace i jeho osobních problémů. V devadesátých letech se Zdeněk Beran stal s velkým nadšením pedagogem. Vytvořil na AVU v Praze školu blízkou hyperrealismu.

12.2.2007 01:02:09 Josef Meszáros | rubrika - Výstavy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek


Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek


Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Proměny nonverbálního divadla

Přebal knihy

V Nakladatelství AMU vychází rozsáhlá kolektivní monografie s názvem Proměny nonverbálního divadla. Mapuje koř celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek

další články...