REVOLVER REVUE č. 69/2007
autor: archiv
Zvláštní příloha posledního letošního čísla RR obsahuje anketu RR Událost sezóny 2006/2007, které se účastnily desítky umělců, kritiků, překladatelů, teoretiků a publicistů.
Vlastní RR č. 69/2007 přináší mimo jiné dva větší tematické celky: první je věnován Andreji Stankovičovi, druhý Isaaku Babelovi. Stankovičovy nedokončené vzpomínky se jmenují Co zbylo v paměti: „Mám horoskop mrtvého Blížence a živého Raka. Sestavil mi jej pražský rabín Karol Sidon a okomentoval ho svým typickým uchichtnutím: ,Nikolaji, ty máš ještě hezčí horoskop než Ježíš Kristus, hi, hi, hi!‘“ Stankovičovo básnické, kritické a společenské působení oživuje rozhovor, který s jeho ženou Olgou vedly Olga Havlová a Jarmila Bělíková. V textu Viktora Karlíka se vzpomínky na zesnulého Stankoviče stávají východiskem k úvahám o vztahu naší společnosti k výjimečné kritické osobnosti, která mnohokrát osvědčila myšlenkovou a mravní integritu: „Nebál se svobodně myslet a veřejně se zastat druhých. Toto jeho ‚sviňáctví‘ mu ještě dlouho nebude odpuštěno.“
Bettina Kaibach ve studii o hře Isaaka Babela Marija, jejíž část otiskujeme v překladu Jana Zábrany, dokládá, že toto málo známé drama, na první pohled odsuzující reprezentanty „starého světa“ a přitakávající společenské proměně, můžeme právem číst jako kritiku slepých mechanismů revoluční moci i jako autorovu „temnou předpověď vlastního osudu“.
Zakladatel americké „nové kritiky“ John Crowe Ransom si před sedmdesáti lety uvědomil, že na „katedrách anglistiky dochází stejně jako v kterékoli jiné fungující firmě k tomu, že vlastnický nárok přechází na určité lidi,“ kteří „disponují pracně vydobytými doktoráty a historickými publikacemi. Přirozeně a docela spontánně se tudíž mají k tomu, aby udržovali systém, v němž jim náleží moc a sláva.“ Znepokojivě aktuální Ransomovu esej přeložil Petr Onufer.
Osobitou modelací vypravěče se vyznačují nové prózy Jaroslava Formánka a Roberta Krumphanzla. „Šestatřicetiletý Josef Bolf je jedním z nejvýraznějších autorů generace narozené v sedmdesátých letech“, píše Petr Vaňous na úvod výběru z Bolfových maleb. Inta Ruka z Lotyšska je další z fotografů a fotografek, jejichž práce zaujaly Viktora Koláře: „Veškerá její pozornost patří lidem před kamerou“. „Kolem obrazu není takový humbuk“, soudí Ľubomíra Kmeťová-Portelová a RR představuje její malby a kresby s tématem Dveře a další dveře.
V druhém dílu cyklu Dokumentaristé se Adam Gebert zaměřil na práci Martina Marečka. Pokračují též rubriky Ateliéry (tentokrát v prostorách, kde vznikají obrazy Jana Merty) a Typografický zápisník Františka Štorma (tentokrát s novým písmem Anselm). Mechanický cirkus Dagmar Urbánkové se zrodil v norském Bergenu, ukázky z práce Ateliéru ilustrace a grafiky na pražské VŠUP připravila Helena Šantavá. Couleur otevírá analýza na téma Kvalitní česká literatura a státní dotace. Na dalších barevných stránkách najdete texty o dramatice René Levínského, výstavách Neo Raucha, Veroniky Richterové a Michala Cihláře, sborníku James Bond a major Zeman, postupující normalizaci v současné české TV a mnohém dalším.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek
HUDBA
Startuje nová celoplošná televize OK TV
Na český mediální trh vstupuje nová celoplošná zábavně-lifestylová a hudební televizní stanice OK TV. Stanice celý článek
OPERA/ TANEC
Pavel Černoch se představí v Hamburku
V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcen celý článek