zvláštní poděkování
Quantcom.cz

VEČER NA TÉMA... Magnesia Litera

Ilustrační foto

autor: Scena.cz   

zvětšit obrázek

Magnesia Litera
Výroční knižní ceny Magnesia Litera čekají v osmém ročníku významné změny. Slavnostní ceremoniál se z pražské Městské knihovny stěhuje do Stavovského divadla a moderátorský mikrofon převezme po Janu Burianovi herečka Anna Geislerová. Oproti loňským 303 přihlášeným knihám jich nakladatelé, autoři a jejich příznivci zaslali 323. Statistiku letošních přihlášek ovládla próza - obeslána je 68 knihami, tedy největším počtem titulů v historii cen Magnesia Litera. Druhou nejpočetněji obeslanou kategorií je tradičně silná Litera za překladovou knihu. Celek deset Liter bude rozdáno v sobotu 18. dubna, Česká televize odvysílá nezkrácený záznam o den později, tedy v neděli 19. dubna od 20 hodin na ČT 2.
Vysílání: 19.04., 20.00 hod., ČT2; Opakování: 21.04., ČT2

Všude samé Hlubočepy
Dnešní stav: někdejší prestiž české literatury je pryč. Hodnotí naši současnou literární scénu autor scénáře Pavel Kosatík. A pokračuje….
Jedni ji mají za zvláštnůstku podivínů, jiní za druh zábavy. Velká jména (Hrabal) mizí. Byla to centra, okolo kterých rotovala literární periférie, ale dnes pohled na literární mapu připomíná město středu. Jako by byly všude samé Hlubočepy.
Zároveň se česká literatura globalizuje. Pro mladší české autory je samozřejmostí pohybovat se na mezinárodní scéně – na které se však prosadí jenom ten, kdo je „regionálně“ odlišný, a tím zajímavý. Současná česká literatura se však od těch evropských a světových v mnohém liší: rezignovala třeba na velká témata.
Jak to s těmito tématy vlastně je?
Proti minulosti podobu písemnictví stále víc tvarují média: třeba tím, co připustí na své stránky (i v české literatuře funguje systém „celebrit“). Servis potlačuje reflexi. Knižní marketing velí prodávat knihy všemi směry: vymýšlejí se kampaně, autoři se nabízejí médiím, vznikla „zvuková kniha“ atd.
Jak to tedy vlastně je: zůstává literatura nezastupitelnou, nebo si z ní televize a ostatní vetřelci ukrajují čím dál víc? Mají pravdu ti, kdo tvrdí, že se z ní stává „opera“, tedy rezervace vyhrazená profesionálním znalcům, veřejnosti dokonale lhostejná?
Argumenty obhájců literatury: se ztrátou návyku ji číst mizí i rozhled, lidé jsou náchylnější k prostším a jednostrannějším viděním – a jsou manipulovatelnější (také politicky). Další argument: dřív byla znalost literatury vstupenkou do „kvalitní společnosti“. Člověk si musel osvojit znalost kultury, asi jako když zvládá krokové variace při výuce tance. Dnes se touto „branou mezi elitu“ stal sport: vlivní lidé se navzájem identifikují podle toho, že se věnují vybranému zápolení, ve značkovém oblečení, které jejich status podtrhuje. Elita zplebejštěla.
Existuje obecný a celospolečenský zájem na rozvoji kultury? Liberální mínění „nevnucujme lidem nic a počkejme si na poptávku“ má v důsledku podobný výsledek jako starší komunistická výzva „umění lidu“: budeme-li jenom vyhovovat potřebám publika, prosadí se nakonec to většinové, jehož vkus a potřeby jsou nízké. Kulturní stát proto musí mít program i v tomto směru. Jsme však u nás v podobné situaci?
V jakých podmínkách se u nás píše a vydává? Píšou „všichni“, vydaných knih každoročně přibývá, ale v koordinaci těchto činností stát selhává. Příklad: péče o klasický literární fond. Státní koncepce podpory dvacet let po Listopadu neexistuje, a nejsou zde ani velcí nakladatelé jako v cizině Gallimard nebo Suhrkamp, kteří by péči o „zlatý fond“ vzali na sebe.
Další rozdíl vynikne, porovnáme-li, jak země, se kterými se srovnáváme (Německo, Rakousko, Francie), podporují svou novou, mladou literaturu. Co dělají pro píšící autory? Jak koordinují vydavatelskou politiku? Jak se zajímají o její propagaci v cizině?
Nezachrání nás asi ani internet, naopak jeho vliv může být překvapivě záporný právě vlivem bezbřehosti webu. Vede nás k tomu, abychom vnímali text hlavně jako zdroj informací. Smysl literatury je ale jiný: dává člověku možnost prožít alternativní život, uvidět svět cizíma očima, a tím citově zbohatnout. Aristotelem objevená katarze je záležitost emocí, v jen „informační“ rovině ji vůbec nejde zažít. Kdo přečetl Paní Bovaryovou, většinou ví, že si ji s sebou odnesl na celý život – jak to však vysvětlit těm, kdo jsou přesvědčeni, že literaturu nepotřebují?
Vždycky bude dvojí druh lidí: ti, kterým na něčem záleží, a ti druzí. Literatura udržuje a v lepších dobách i šíří to, co je naléhavé. Může se na čas ponořit, ale nemůže úplně zmizet a tím prohrát.
Vysílání: 19.04., 21.15 hod., ČT2; Opakování: 21.04., ČT2

14.4.2009 00:04:15 JaSop | rubrika - Z éteru

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Literární tipy 21. týden

Hercule Poirot a Agatha Christie

Kafka (1/6)
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Premiéra s ...celý článek


Velikáni filmu... Steven Spielberg

Sugarlandský expres

Sugarlandský expres
Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga (1974). Hrají: G. Hawno ...celý článek


Příběhy filmových legend

Bruce Willis

Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p ...celý článek


Filmové tipy 20. týden

Operace mé dcery

Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa ...celý článek


Strhující drama Anthropoid

Anthropoid

Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v ...celý článek


Al Pacino ve své jediné oscarové roli

Vůně ženy

Vůně ženy
Poslední pánská jízda ve víru tanga, kvalitního jídla, pití a krásných žen. Al Pacino ve své jedi ...celý článek


Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn ...celý článek


Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac ...celý článek


Výtvarné tipy 21. týden

Starobylé stavby II: Angkor Wat

Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru ...celý článek


Životopisné drama Hilma

Hilma

Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama ...celý článek


Švédské intimní drama Naděje

Naděje

Naděje
Anja má krásnou rodinu, milujícího partnera i úspěšnou kariéru. Její život roztříští diagnóza rakovi ...celý článek


Filmové tipy 21. týden

Jim Carrey

Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R ...celý článek


Pesimistická vize inspirovaná Orwellovým románem

Brazil

Brazil
Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Pesimistická vize nedaleké budoucnosti, inspirovaná Orwellov ...celý článek


Jiřina Bohdalová v hlavní roli

Jiřina Bohdalová (Svatá)

Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně ...celý článek


Velikáni filmu... François Truffaut

Siréna z Mississipi

Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu ...celý článek


Výtvarné tipy 20. týden

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné ...celý článek


Českým lvem oceněný dokument

Všechno dobře dopadne

Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Zemřel Vlastimil Harapes

Vlastimil Harapes

Po těžké nemoci zemřel emeritní sólista a bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (*24. celý článek

další články...