Jan Grossman – Žít svůj osud
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekJan Grossman – Žít svůj osud
O životní cestě jednoho z nejvýznamnějších režisérů poválečného českého divadla, od jehož narození uplynulo v těchto dnech 95 let (1997). Režie A. Kisil. Na 22. května připadlo 95. výročí narození Jana Grossmana, výrazného divadelního režiséra, literárního a divadelního kritika a teoretika. V letech 1945–1948 studoval na Filosofické fakultě UK v Praze srovnávací dějiny literatury a estetiku a následně působil jako lektor činohry Národního divadla. V 50. letech byl dramaturgem několika scén: Státního divadla v Brně, Burianova divadla D34 v Praze a experimentální scény Laterna Magika. Stěžejní tvůrčí období je pro něj spjato s Divadlem Na zábradlí, kde od roku 1962 zastával funkci uměleckého vedoucího činohry.
Zde se naplno projevil jeho režisérský talent, jenž se dá spíše považovat za rozvíjení filosofického myšlení prostřednictvím inscenační metody. U tehdejšího režimu nicméně Grossmanova inklinace k absurdnímu divadlu nebudila důvěru a i když jeho poetika, jež se odrážela na celkovém repertoáru divadla, získávala mezinárodní renomé díky častým zájezdům, on sám směl vycestovat až roku 1967. Díky tomu mohl po srpnu 1968 získat několikaleté angažmá v Nizozemsku a hostovat na několika evropských divadelních scénách. Vracel se však do Československa, což se mu stalo osudným kvůli mylnému nařčení z režírování tajného představení Havlovy hry. Pas mu byl zabaven a v následujících letech mohl působit pouze na oblastních scénách. Až roku 1983 mu byl umožněn tvůrčí návrat do Prahy a režíroval inscenace v Divadle S. K. Neumanna. Roku 1989 se konečně mohl vrátit do Divadla Na zábradlí, kde se později opět stal jeho uměleckým šéfem. Typickými postupy jeho režií byla zkratka, náznak, metafora, kontrast, ostře pointovaná gradace, s cílem odhalit nové úhly pohledu na inscenované dílo. Pojímal divadlo jako tvůrčí dílnu, kulturně-společenské ohnisko. Z jeho legendárních inscenací jmenujme například: Král Ubu (1964), Vyrozumění (1965), Proces (1966), Racek (1978, v divadle v Chebu), Don Juan (1982, 1989) či Largo desolato (1990). Ještě, než se začal plně věnovat režii, patřil k předním osobnostem naší literární kritiky a esejistiky a divadelní teorie. Významná byla i jeho činnost překladatelská a editorská (např. Deníky Jiřího Ortena). Jan Grossman zemřel 10. února 1993, v průběhu příprav nové inscenace pro Divadlo Na zábradlí.
Vysílání: 24.5., 23.05 hod., ČT art
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 20. týden
Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div ...celý článek
Z první řady... Lída Engelová
Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn ...celý článek
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek