Clarinet Factory překvapením nešetří
autor: archiv
zvětšit obrázekNa konci května vyšlo novinkové album Clarinet Factory, které se zařadilo mezi nejvýraznější hudební události letošního roku. Hudební seskupení s názvem Clarinet Factory už si vydobylo ve svém žánru prestižní postavení – a to nejen u nás. Jeho vystoupení jsou originální, plná překvapení, prostě neopakovatelné zážitky. Totéž platí o jeho albech. Supraphon před časem vydal nové album, na kterém Clarinet Factory spojila síly s Alanem Vitoušem, Lenkou Dusilovou a Epoque Quartet. Na naše otázky střídavě odpovídali všichni členové souboru.
No, my se spíše snažíme ovládnout celý život ty klarinety, aby dělaly, co si usmyslíme, nicméně ony nám občas zdivočí a ovládají nás.
Mnoho našich kompozic je úplně bez pauz, založených na dynamice, gradaci, působí to někdy na organismus jako třeba holotropní dýchání. Nejvíce si ale užíváme takový ten tichý trans, když meditujeme a improvizujeme v extrémně tichých zvucích a vibracích.
Různě, některé mají svého původce, ale u většiny jde o společné sdílení nápadů. Pod skladby se podepisujeme vždy společně, považujeme vše za týmovou práci.
Sledujeme, ale ne systematicky. Studujeme je tak, jak k nám přicházejí přátelé, jak jde život. Necháváme si svobodu a vytváříme vlastní styl.
Třeba to, že naše hudba je „na cestě“, není doma v žádném žánru a není ani úplně tradičně česká. Ale české příběhy v ní cítíme, takové malé české sny...
Já myslím, že už jsme našli dost věcí, tvoříme jednoduché zvukové příběhy a hledáme v nich komunikaci s posluchačem jinak než je to v zavedených žánrech zvykem. Snažíme se otevřít jakýsi vnitřní svět emocí.
Každý prostor vyžaduje citlivou dramaturgii, to je pro nás obecně důležité. I v průběhu koncertu jsme schopni měnit program a reagovat na náladu publika.
Tohle netuším, spíše asi večer, není ale nutné všechny věci zkoumat, některé na sebe více prozradí po několikátém puštění, jiné zase hlavu vůbec nepotřebují a stačí je vnímat podprahově, jako náladu, chcete-li.
Myslím, že je mnohoznačné, takže pokaždé jinam, záleží na náladě, denní době. Navíc třeba já si u poslechu jiných desek všimnu vždycky něčeho jiného, takže… dává to asi prostor pro různé konce.
Rozsahem a dynamikou, je mnohem výraznější ve změně emocí než ostatní dřeva. Úplně nejvíc možností ale poskytuje basklarinet. Ten nahradí i bicí – a v případě Petra Valáška dokonale!
Lenku Dusilovou jsme oslovili kdysi sami, ke spolupráci ale byla cesta tak asi pětiletá, Alan si naopak našel nás. Epoque Quartet jsme znali a domluvili se na jakémsi „pronájmu“ na větší akce.
Pravděpodobně ano, spolupráce se ale promění, dáme mu více prostoru pro sólové výstupy.
Hlavně momenty překvapení, používá zcela jiné nástroje, než by si napoprvé člověk představil, jiné rytmické struktury, jiné techniky hraní…
Lenka byla milým hostem, spolupráci s ní si šetříme více pro Eternal Seekers (možná spácháme druhou desku). Na Out of Home jsme ji představili jen jako vokalistku v takové spíše hravé poloze.
Je jich dost. Vojta Nýdl zpívá na desce (i na koncertech) písně, Pepíno Valášek kromě kreací na basklarinet vyrobil i mnoho rytmů na své vlastní tělo a na albu není vyrobeno nic ze syntetických zvuků, vše jsou to „jen“ klarinety, perkuse, lidské hlasy a zmíněný body drumming.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek