zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Legenda jménem Holmes

Legenda jménem Holmes (Foto: David Kraus)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Původní muzikál Ondřeje Brzobohatého Legenda jménem Holmes představilo Hudební divadlo v Karlíně. Ondřej Brzobohatý vytvořil libreto, texty písní i hudbu, a nevynechal nic, co si správný muzikálový fanoušek žádá. Děj paralelně mapuje momenty ze života tvůrce legendárního detektiva Arthura Conana Doyla a jeho hrdinů Sherlocka Holmese, doktora Watsona, inspektora Lestrada a profesora Moriartyho. V příběhu tedy nechybí kontrast dobra a zla, trochu těžkopádný zákon, ani krásné osudové ženy.
Příběh je koncipován tak, že zrcadlové postavy ze „skutečného“ světa hrají stejní herci také ve fiktivním holmesovském příběhu. Autor si s legendou kolem slavného detektiva a jeho tvůrce doslova pohrál, a to ve všech aspektech.

Vezmeme-li samotný příběh, čerpá z reálných faktů: Arthur Conan Doyle po závratném úspěchu svého fiktivního geniálního detektiva učinil pokus zbavit se ho a začít psát něco jiného – což ovšem vydavatel ani čtenáři nechtěli vzít v úvahu. A tak nezbývalo, než ještě jednou – nedobrovolně - dát dohromady Holmese a jeho největšího protivníka Moriartyho, a zlikvidovat je současně. Ondřej Brzobohatý v příběhu zužitkoval veškerá klišé a známé historky a gagy všeho druhu, aby zde diváci našli vše, co si s holmesovskou legendou spojují. Dočkáme se tedy mj. dramaticky se přibližujícího vodopádu, kam oba sokové nakonec zahučí (v zadní projekci voda doslova vře), ale také rozmanitých kouzel – ať už jde o bleskurychlé převleky z jedné postavy do druhé přímo na scéně, mnohých příběhových odboček a drobných připomínek nejen z příběhů o Holmesovi, ale i dalších akčních hrdinech. Je sympatické, že scénická verze není jednoznačnou karikaturou slavného detektiva. Rozhodně není jen „zfetovaným magorem“, jak je dnes v některých verzích podáván. Je to sympatický mladý muž, jehož okázalé pohrdání ženami konvenuje s viktoriánskou dobou, i když dnes může provokovat. Na druhou stranu ale autor ukáže, že potká-li hrdina tu pravou, roztaje jako jakýkoli jiný muž. To se ostatně týká i jeho Doyla, jehož zatrpklost vůči ženám vyplývá spíše z nesmělosti (mimochodem, postava krásné a ušlechtilé Louise je inspirována skutečnou spisovatelovou partnerkou, kterou pokládal za „štěstí svého života“). Zdvojení postav Doyle-Holmes, doktor Watson- doktor Freud, nakladatel Cromwell – profesor Moriarty, Louise – Irena, tvoří jeden z nejzábavnějších prvků inscenace, jak pro diváky, tak pro herce. Stejně jako s paralelními příběhy si autor pohrál i s hudbou. Nabídl celou školu hudebních stylů a odkazů na rozmanité známé muzikály (od Mary Poppins, My Fair Lady přes Jekylla a Hydea až po Chicago, a nezapomněl ani na českou Adélu, která ještě nevečeřela). Muzikál funguje v duchu amerických příběhů, kde je v koktejlu namícháno pár autentických informací, propojených s fikcí, přidána hrst osvědčených postupů a klišé, jak v postavách, tak zápletkách, komické vsuvky a řemeslně zdárně provedená pěvecká a taneční čísla všeho druhu (připomínají velkorysé choreografie „starých dobrých časů muzikálu“, kdy scénu v energickém tanci zaplní osm tanečních dvojic), a k tomu kouzla a efekty všeho druhu, od živého psa převlečeného za pavouka, až po světelné ohňostrojové fontány. Troufám si říci, že takto pojatý muzikál má šanci překročit i české hranice – vzhledem k tomu, že fenomén Sherlocka Holmese je dnes žhavé zboží, a že režie Gabriela Barrea a choreografie Karen Sieber přesně rozumí tomu, co si muzikálový fanoušek žádá.

Pokud čeští premiéroví diváci měli nějaké námitky, týkaly se tříhodinové délky představení, a někdy až příliš zaumného propletence příběhu Arthura a Sherlocka. Rozhodně ale nebylo slyšet připomínky k obsazení, hereckým a pěveckým výkonům. Je třeba zdůraznit velmi dobrou volbu v tom, že do hlavních rolí byli obsazeni vesměs zpívající herci, takže zpěv byl podpořen i uvěřitelnou hereckou image. Vojtěch Dyk v hlavní dvojroli podal maximálně soustředěný výkon. Prokázal schopnost suverénně se proměňovat z jedné postavy do druhé, a během vteřin změnit nejen vizáž, ale proměnit i rytmus, gesta a mimiku postavy. V jeho případě se herectví, pohybová kultura (včetně náročných tanečních i soubojových choreografií) výborně propojovalo se zpěvem. Jeho pěvecké schopnosti jsou sice již mnohokrát prověřené, ale dvojrole Holmese-Doyla byla skutečně tvrdou výzvou. Během tří hodin, kdy prakticky nezmizí ze scény, vystřídal množství stylů – od rapu, přes operu, popík až po dokonalé jódlování. Marek Holý v roli doktora Watsona je v duchu role umírněnější, ale každopádně dobře svého „guru“ doplňuje jak po herecké, tak pěvecké stránce, včetně jemné nadsázky kombinující serióznost s komikou. Jan Sklenář v dvojroli ďábelského nakladatele a profesora Moriartyho možná až příliš tlačí na pilu v expresivitě výrazu. Nicméně, pro každého, kdo jej zná z jeho činoherních rolí, je jeho karlínské vystoupení překvapením, prozrazujícím dosud nevídanou škálu jeho hereckého a pěveckého rejstříku. Ivana Chýlková v komické roli paní Hudsonové nezklame, je to sladký dezert s překvapivou příchutí chilli. Dalším komickým prvkem je inspektor Lestrade Filipa Rajmonta, jehož výstupy zdárně balancují na hraně trapnosti a neodolatelnosti, stejně jako jeho zpěv. Příjemným překvapením je Anna Fialová, kterou jsem až dosud znala jako velmi talentovanou činoherní herečku. Na karlínské scéně dokázala, že ani v oblasti muzikálu se neztratí. Nevinná blondýnka Louisa i Sherlockova femme fatale Irene v jejím provedení jsou Doyleovi a Holmesovi Vojtěcha Dyka rovnocennými partnerkami.

Sečteno a podtrženo - Legenda jménem Holmes sice dosud není kultovním muzikálem, jak tvrdí reklamní slogan, ale pro muzikálové fanoušky by se jím mohla stát.

www.hdk.cz

29.10.2018 17:10:04 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab ...celý článek


Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 ...celý článek



Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek

další články...